Encara que actualment pràcticament totes les ciutats importants tenen un aeroport amb molta oferta per als habitants, fa uns quants anys el panorama era molt diferent.
L'home sempre ha tingut el somni de volar, des de la primera vegada que es va veure a un ocell que es podia moure amb llibertat com si no li costés cap esforç. Amb el pas dels anys i la valentia d'alguns inventors intrèpids, els avions i les bases d'aerodinàmica es van anar establint arribant a resultats més òptims que els que fins s'havien aconseguit.
|
Santiagonostalgico |
El primer avió pròpiament dit el va crear Clément Alder al 1890. Va aconseguir enlairar-se i volar 50 metres. Va ser el seu invent, i no altres anteriors, el que va seguir evolucionant, encara que aquest és el que es considera el primer vol autopropulsat de la història de la humanitat, a més de començar la història de l'aviació a Europa.
Els primers vols comercials es remunten a 1919, quan neixen les primeres companyies per transportar persones, encara que amb l'inici de la Segona Guerra Mundial hi va haver un
lapsus en el servei, ja que l'aviació militar va agafar tota la rellevància.
Menys d'un segle després, el panorama ha canviat totalment. Milers d'aeroports es reparteixen per tot el món transportant anualment a milions de persones. La distància que abans ens suposava dies sencers de travessia, avui només representa algunes hores i això fa que cap lloc del planeta ens quedi lluny.
|
Doug |
És tanta l'oferta de companyies i vols que hi ha, que agafar un avió avui en dia està a l'abast de molts. A més, s'ha demostrat que l'avió és el mitjà de transport més segur del món, ja que és el que menys accidents ha tingut en la història.
No obstant això, encara que siguem viatgers freqüents, què sabem realment dels avions? No parlem de tecnicismes -millor els deixem als enginyers-, sinó de les coses que ens trobem diàriament quan volem i la majoria de vegades no ens preguntem el per què. Per exemple: Sabeu que els avions no tenen marxa enrere? O, sabeu per què ens obliguen a apujar les finestretes quan ens enlairem i quan anem a aterrar?
En aquest article volem aclarir tots els dubtes que teniu sobre les normes dels avions, donant-te les dades més curioses i, que la majoria de gent no sap:
1. El menú dels pilotsEl menú se'l prenen molt seriosament, ja que el pilot i el copilot mengen plats diferents i tenen estrictament prohibit compartir-los entre ells. Per què passa això? Perquè així s'asseguren que tots dos no puguin patir una intoxicació alimentària. D'aquesta manera, si un d'ells es troba malament per la ingesta d'aliments, l'altre estarà en perfectes condicions de pilotar l'avió.
|
De Vil |
2. Per què, en cas d'emergència, s'ha d'inflar l'armilla salvavides quan s'hagi sortit de l'avió?Això passa per dos motius: El primer és perquè les sortides d'emergència poden ser una mica estretes, de manera que l'armilla inflada pot dificultar la sortida del mateix. D'altra banda, quan tens una armilla, el cap es queda inclinat cap amunt, això suposa una dificultat a l'hora de caminar i pot entorpir el pas als altres passatgers. Això sí, una vegada el passatger és a l'aigua aquest invent és molt útil per sobreviure.
3. Per què els aterratges són més violents quan plou?Encara que sembla una pregunta òbvia, potser no ho és tant: La tempesta en sí no dificulta al pilot aterrar amb normalitat, però és més brusc quan s'han creat tolls a la pista perquè, d'aquesta manera s'evita el possible efecte
aquaplaning.
|
Neil Howard |
4. Què passa si algú es mor en ple vol?En aquest cas, el primordial és no perdre la calma. El protocol d'actuació seria el següent: El comandant està capacitat per certificar la mort d'un passatger i buscarien l'aeroport més proper en aquell moment per procedir a l'aixecament del cadàver. Mentrestant, intentaran col·locar el cadàver en un lloc apartat però, si no és possible, hauria de romandre al seu lloc fins aterrar.
5. És efectiu posar el cap entre les cames en cas de l'avió estigui a punt d'accidentar-se?Sobre aquesta qüestió corren rumors que diuen que aquesta postura s'ha d'adoptar per evitar que possibles objectes surtin disparats i puguin provocar decapitacions. En realitat, aquesta mesura de seguretat es pren perquè, en cas d'un aterratge forçós, evitem lesions en coll i cervicals.
6. Les màscares d'oxigen només funcionen durant 15 minutsNo us alarmeu, no és que els enginyers hagin decidit escatimar en despeses respecte a la seguretat. Si una fallada greu de l'avió fes saltar les màscares, aquestes només donaran oxigen durant 15 minuts, que és el temps que triga el pilot en baixar a una altura on la pressió permeti respirar amb normalitat.
|
Controladoresaereos |
7. Com funcionen els banys d'un avió?Els avions més actuals tenen un dipòsit que guarda els residus a l'aeroport d'arribada, on aquesta es buida i neteja. No obstant això, l'antic mètode consistia a expulsar les deixalles en ple vol, per les baixes temperatures aquests es congelaven instantàniament. Encara que s'ha donat poques vegades, es coneix algun cas en què aquests blocs congelats havien trencat el sostre d'algun habitatge.
8. L'aire que es respira en un avió és sempre el mateix?No hi ha res més lluny de la realitat, de fet, l'aire es recicla mitjançant filtres HEPA, que és el mateix que s'utilitza en hospitals. Això es fa per reduir la humitat i també per garantir la bona qualitat de l'aire. És més, l'aire que es respira en un avió és molt més net i sa que el que respirem en la major part de la terra.
|
Richard Heyes |
9. Per què s'apaguen els llums quan s'està a punt d'aterrar o enlairar-se?Quan s'està en aquesta fase de maniobra, és normal que el comandant digui que cal apagar els llums, això es fa perquè els ulls dels passatgers s'habituïn a la intensitat lumínica en cas que calgui procedir a una evacuació d'emergència.
10. Quina nacionalitat té un nen que neix a meitat d'un vol?Com que les lleis han d'emparar tot tipus de situacions, la legislació actual diu que el nen tindrà la nacionalitat del país del qual s'enlaira l'avió, encara que després pugui acollir-se a la nacionalitat dels seus pares. De totes maneres, una dona embarassada de 27 setmanes ha de presentar un informe mèdic per poder volar en el qual es reafirmi la poca probabilitat de part en un avió, i a partir de la setmana 36 està totalment prohibit. Com que hi ha casos de tot tipus, alguna vegada s'ha donat que el nen nascut en un avió disposa de bitllets gratis per a tota la vida gràcies a una generosa companyia.
|
Daniel Llop |
11. Els avions no tenen marxa enrereSi s'està acostumat a viatjar es pot veure com els avions són remolcats amb una mena de tractor per poder retrocedir. Evidentment els avions no tenen marxes com els cotxes que solem utilitzar, però si en cas d'emergència, l'avió hagués de fer-ho, podria activar un mecanisme per desplaçar-se cap enrere uns metres, el que és un mètode molt perillós i està totalment prohibit utilitzar-ho a no ser per causes justificades.
12. Per què s'han d'obrir les finestretes a l'hora d'enlairar i aterrar?No és una qüestió tècnica ni molt menys, obrir o tancar les finestretes no fa que la maniobra sigui més segura, però es fa per millorar la capacitat de reacció, ja que si hagués algun tipus de problema, es pot veure l'exterior i saber a quina altura del terra s'està i en quina posició.
|
Doug |
13. Els serveis poden obrir-se des de foraPer qüestió de seguretat, les portes dels serveis amaguen un mecanisme que només la tripulació coneix per poder obrir la porta del servei des de fora per si passa alguna cosa en el seu interior.
|
Elaviadorsv |
14. Quin és el millor moment per anar al bany?A no ser que les presses ho impedeixin, es recomana anar al servei abans o després que la tripulació de cabina hagi passat oferint la beguda i menjar Per què? Doncs perquè en cas contrari, quan es surt del lavabo caldrà esperar fins que el passadís quedi totalment desocupat.
15. El cinturó de seguretat, salvaria la vida?No, però tot i així el cinturó de seguretat compleix una bona funció: protegir de patir lesions davant turbulències sobtades molt potents (no totes les turbulències es poden preveure), així com de les frenades que puguin resultar de l'enlairament i aterratge.
16. No hi ha espai suficient en cabina si tots els passatgers porten equipatge de màPer estadístiques no tots els passatgers porten equipatge de mà, per això en general l'espai és suficient. No obstant això, si tots portessin una maleta en cabina, seria impossible acomodar-les allà i haurien de baixar algunes al compartiment de càrrega.
|
Chema Moya/EFE |
17. Què passa amb el menjar que no s'usa en els avions?Per normes d'higiene i seguretat, tot el menjar perible que no s'hagi consumit durant el vol ha de llençar-se, ja que la cadena de fred s'ha trencat i consumir-lo pot tenir males conseqüències. Ni tan sols cap membre de la tripulació pot quedar-se els productes sobrants.
18. Els avions solen rebre raigs de tempestaL'avió està prou protegit perquè als passatgers no els afectin els llamps. Sí que pot succeir que a la superfície de l'avió, la part que directament ha tocat el llamp, es fongui una mica.
|
Buhardillapodcast |
19. Si la caixa negra d'un avió és indestructible ... per què no fan els avions amb el mateix material?És una de les preguntes més freqüents que es fan els passatgers. Hi ha diversos motius pels quals no es fa: D'una banda, el motiu econòmic: les caixes negres estan fetes de titani i acer inoxidable. Construir un avió amb aquests materials seria molt més car i, per tant, els bitllets també. D'altra banda, les pistes s'haurien d'adequar, fer-les més llargues i pesades, ja que si en les pistes actuals aterrés un avió fet d'aquest material la destruiria per complet. Al seu torn, la gasolina que es necessitaria per fer volar un avió d'aquestes dimensions seria equiparable a la que necessita un transbordador espacial.
|
Emran Kassim |
Finalment, si un avió indestructible xoqués amb la terra, el cos de l'avió no tindria amb prou feines danys i l'impacte es traslladaria al seu interior, és a dir, tots els passatgers i tripulants serien sacsejats d'un costat a un altre. Com que es produeixen molt pocs accidents fatals, les companyies fan servir els seus recursos en altres tipus de millores i de seguretat, però no en construir un avió indestructible.
20. En realitat no cal apagar els telèfons mòbils durant el vol, però poden ser perillosos en determinades situacionsDe fet, actualment en els avions no obliguen a apagar-lo, només quan es procedeix a l'enlairament i aterratge. No obstant això, sí que és cert que els senyals dels telèfons mòbils interfereixen amb els sistemes de navegació dificultant la comunicació entre els pilots i el comandament de control. Per exemple, s'exigeix que els mòbils s'apaguin per complet en situacions d'escassa visibilitat per als pilots durant l'aterratge.
21. Quants motors necessita un avió per poder volar?L'avió pot volar en perfectes condicions amb un sol motor.