Ara mateix a Apple hi ha dos universos. Un és el dels ordinadors Mac i el sistema operatiu macOS. L'altre és en el qual viuen els iPad i els iPhone (i altres dispositius complementaris com AppleTV o l'Apple Watch) i que es recolzen en el sistema operatiu iOS.
No són tan diferents com es podria esperar i hi ha elements comuns a ambdós -cada vegada més- però romanen separats per la barrera de la interfície d'ús (uns tenen pantalla tàctil, altres fan servir ratolí), que obliga a fer servir diferents eines a l'hora de desenvolupar les aplicacions.
Aquestes aplicacions, al seu torn, es venen en botigues separades. Els usuaris de iOS descarregen les seves aplicacions des de la coneguda AppStore. Els de Mac poden descarregar i instal·lar aplicacions des de diverses fonts però tenen també una botiga oficial, la Mac AppStore, que no obstant això té molt menys èxit i menys funcions que la seva contrapartida mòbil.
A partir d'aquest any, aquesta divisió s'acabarà. Segons Bloomberg, la companyia Apple està llesta per començar a eliminar les fronteres que separen els seus diferents dispositius i treballa en un projecte batejat internament com a
Massapà que permetrà als desenvolupadors crear aplicacions que funcionin tant en macOS com en iOS de forma nativa. L'objectiu és que els desenvolupadors d'APP només creïn una vegada i que l'app funcioni en ordinadors, telèfons i tauletes per igual.
La nova funció s'anunciaria durant la conferència de desenvolupadors WWDC, prevista per a principis del mes de juny i debutaria al costat de les noves versions dels sistemes operatius al mes de setembre.
Les aplicacions compartiran ara una única botiga i, si es dissenyen d'acord a les noves regles que imposi la companyia, canviaran d'interfície per adaptar-se als diferents sistemes de control segons l'equip utilitzat.
Això podria ser especialment beneficiós per a certes aplicacions que reben una atenció especial al mòbil, però que semblen estar a un pas de ser considerades
abandonware (abandonament de software) en entorns d'escriptori, com l'aplicació oficial de la xarxa social Twitter.
A causa del gran nombre d'usuaris d'iPhone i iPad molts equips de desenvolupadors han decidit, en els últims anys, centrar els seus recursos en la creació d'apps i jocs per a les plataformes mòbils, deixant als Mac en segon pla.
El dilema a què s'enfronta Apple no és únic. Microsoft també va haver de resoldre un problema semblant amb l'arribada del Windows 8, que estava disponible tant en equips convencionals com en dispositius amb processador ARM i telèfons. L'empresa va crear llavors el que es coneix com a
Universal Windows Platform, un sistema que permet crear una única app que pot funcionar en tot tipus de dispositius, adaptant-se a les necessitats concretes de cada un.
Amb el temps l'aposta de Microsoft en el món de la telefonia mòbil s'ha dissolt però la idea de les aplicacions universals segueix viva i beneficiarà enormement als nous equips que es preparen per a principis de 2018 amb components interns similars als de telèfons mòbils.
Per a Apple, aquest canvi també podria facilitar en un futur una transició dels seus equips Mac des de l'arquitectura X86 d'Intel a l'arquitectura ARM que usen els seus iPad i iPhone. També podria simplificar la creació d'un únic sistema operatiu comú per ambdós tipus de dispositiu.
Font: EM Tecnología