Qualsevol dipòsit de gel, neu o gebre en les superfícies externes d'una aeronau pot afectar dràsticament la seva qualitat de vol a causa de la reducció de la sustentació aerodinàmica, l'increment de la resistència i la modificació de l'estabilitat i les característiques de control. A més, els dipòsits congelats poden provocar l'obstrucció de superfícies mòbils i crear una situació perillosa. Els motors es poden veure seriosament afectats per la ingestió de neu o gel causant una pèrdua en el compressor o danys en el mateix.
Quan qualsevol superfície crítica de l'aeronau està contaminada, es prohibeix totalment l'enlairament. Això és essencial per mantenir la seguretat en vol.
L'eliminació de gel i / o neu a l'aeronau ha de ser duta a terme per personal qualificat, ja que és el responsable del correcte i complet desglaç i prevenció d'aquest. Després d'aquest procediment, és necessària una inspecció visual i, en alguns casos, pel mateix comandant, que és en qui recau l'última responsabilitat per despatxar l'aeronau.
Definicions Gebre: La condició de gebre es forma quan: - La temperatura de la superfície de l'aeronau està a, o per sota de 0ºC i - Quan la temperatura de la superfície de l'aeronau està a, o per sota del punt de rosada.
Desglaç: Procediment preventiu que proveeix protecció en contra de la formació de gebre o gel i l'acumulació de neu a les superfícies tractades de l'aeronau per un període limitat de temps. El fluid antigel normalment s'aplica sense escalfar en les superfícies netes de l'aeronau, però pot ser aplicat calent per a alguns tipus de productes. L'empresa de desglaç ha d'assegurar que aquest fluid arriba a una temperatura d'uns 60ºC.
Procediment de desglaç
Cal destacar que en cada companyia el procediment de desglaç pot ser diferent. Tots els procediments establerts per realitzar un des / anti-gel de l'aeronau tenen el propòsit d'assegurar que el fusellatge no té contaminació i no hi ha degradació de les condicions aerodinàmiques ni mecàniques, i després de realitzar-lo es mantindran aquestes condicions durant l'espera abans de l'enlairament. Els requeriments típics dels fabricants són:
Comprovació de la contaminació, incloent detecció de gel clar i gelament sota les ales. Els límits de gruix i extensió solen estar publicats en els AFMs (Aircraft Flight Manuals).
Els procediments de des / anti-gel incloent que els procediments posteriors a aquests siguin ininterromputs i satisfactoris.
Comprovacions després del procediment de desglaç.
Comprovacions abans de l'enlairament.
Comprovacions de contaminació abans de l'enlairament.
La notificació de qualsevol incident relatiu al desglaç.