Damià del Clot ens presenta una novel·la coral, polièdrica, plena d'arestes que ens captivarà des de la seva primera pàgina. L'autor comença amb tres capítols introductoris on s'anirà presentant a les tres veus principals:
Na Maria, La Cabra (Ramon Tusquella) i en Brauli Jacques Múnclus.
'És festiu, però no diumenge', aquesta frase és l'inici de la presentació dels tres protagonistes.
La història dels tres personatges se'ns va relatant, de manera simultània i per ordre de presentació, capítol a capítol al llarg de tota la Cara A — i és que l'autor divideix la novel·la com si es tractés d'un LP, Cara A i Cara B que inclou dos Bonus Track. Aquesta distribució no és gratuïta, la música juga un paper força important al llarg de tota la trama — i a mesura que avancem en la seva lectura ens anirem adonant com els tres personatges van interactuant entre ells i com les seves històries no són tan inconnexes com en un principi podíem pensar i és que tots tres confessen un assassinat, el mateix assassinat: el d'un director d'una sucursal bancaria. Davant la complexitat de la història, la policia fa entrar en joc al Rellotger, un especialista en casos enrevessats que no tardarà a descobrir qui és el nexe d'unió entre tots tres presumptes assassins: ELLA.
Si la Cara A estava dedicada a la confessió Na Maria, La Cabra i Jack, la Cara B ho està a donar-nos a conèixer al Rellotger i a ELLA, les altres cares d'aquest poliedre que us deia a l'inici. El primer capítol dedicat al personatge de Simona (Ella), el primer de la Cara B, és d'una duresa extrema; el que ens narra —part de la vida de Simona— i la manera directa i crua, sense estalviar-se descripcions descarnades ni frases colpidores, arriba al lector amb forma de cop de puny a la boca de l'estómac, de sotragada desestabilitzadora directa a l'ànima. I és que aquest sol capítol ens dona una idea força feridora de la crueltat i la vilesa de l'ésser humà, especialment quan parlem de dones: menyspreu, maltracta físic i moral, acarnissament, agressions sexuals…
' El cas és que el sexe cedeix pas a la violència.
Però el sexe no abandona el món de Simona. Més aviat el transforma. O el deforma. Opera com una vàlvula d'escapament cap a un infern fred i glaçat, tenebrós i sàdic, estranyament acollidor'(pàg. 163)
'Ella' és una novel·la que gràcies a la prosa fluida del seu autor, a tenir una trama molt ben trenada, a saber mantenir el ritme creixent de la intriga, es llegeix amb un sospir. Una trama que aborda temes tan actuals com: el drama dels lloguers de renda antiga i la manera com es fa, o es pretén fer fora als inquilins que queden a les finques, especialment si parlem de gent de certa edat… Les estafes de les preferents, la fallida de noves fortunes a causa dels endeutaments moltes vegades propiciats pels mateixos bancs o els desnonaments. I per altra banda els abusos de pares a filles, el maltractament a dones, l'abús de poder…
Una de les millors històries que ha publicat Libres del Delicte i sens dubte de les millors que he llegit al llarg del 2019.