La companyia
Google no està sola en el camp de la
Intel·ligència Artificial (IA), i més concretament en algoritmes i entorns de desenvolupament per a aplicacions de
Machine Learning per desenvolupar i aplicar tècniques d'aprenentatge automàtic en diferents àmbits. En aquest article s'analitzen els moviments d'alguns dels seus principals competidors.
Watson d'IBMIBM va donar el tret de sortida amb la seva plataforma
Watson. Aquesta plataforma també es va donar a conèixer en el terreny dels jocs, demostrant les seves capacitats competint amb ments humanes en el concurs de televisió Jeopardy. Posteriorment ha anunciat aplicacions d'aquesta plataforma que aprofita les capacitats del seu superordinador (basant-se en el núvol d'IBM Cloud) recorrent a la tecnologia cognitiva en àmbits com salut i ciberseguretat . A més, a IBM ja ofereixen més de 30 API de Watson , els components que els desenvolupadors utilitzen per construir les seves aplicacions.
D'altra banda s'està treballant en l'adaptació de Watson per a la seva aplicació en el sector de les finances, per a anàlisi de riscos i compliment de regulacions. IBM calcula que l'any passat es van crear uns 20.000 nous requisits reglamentaris en el sector, el que fa cada vegada més limitada la capacitat humana per digerir tal ritme d'evolució. De fet, el 2020 haurien de superar-se els 300 milions de pàgines en regulacions. Per a l'adaptació de Watson en diferents sectors IBM sol establir acords amb empreses especialitzades en cada un d'ells. En aquest cas es va establir un acord amb la firma de gestió de riscos Promontory Financial Group, la qual realitza tasques de consultoria sobre el compliment de normatives.
Entre d'altres, dels usos que s'han donat a Watson destaquen els aplicats en el sector del màrqueting, en el qual utilitza la intel·ligència cognitiva de diferents formes: suport per a l'anàlisi de factors rellevants per a la presència de Kia Motors a la Super Bowl 2016; assistència a la planificació de mitjans per Havas Media; ajuda a clients d'E-Commerce per prendre millors i més satisfactòries decisions; ajuda a compradors a trobar fàcilment el que està buscant en una botiga; millora de les experiències del públic en esdeveniments en viu, com l'US Open.
A més, IBM treballa en el desenvolupament d'una arquitectura de programació inspirada en el cervell humà, creant un sistema compost per 16 xips TrueNorth (equivalent a 16 milions de neurones i 4.000 milions de sinapsis que només consumeixen 2,5 watts). D'acord amb IBM, aquesta plataforma de computació avançada representa una important fita a mesura que entrem en la nova era de la computació cognitiva, i expandirà els límits de la computació inspirada en el cervell, habilitant futurs sistemes que proporcionin capacitat i rendiment sense precedents, alhora que es minimitzen els costos de capital, operació i programació, segons fonts d'IBM.
En aquesta línia d'investigació, científics d'IBM han assegurat haver creat, per primera vegada, neurones enriquides artificials, obrint la possibilitat de construir una xarxa neural per utilitzar-se en la IA i altres camps. Per emular l'essència de la intel·ligència humana, els investigadors d'IBM han construït neurones artificials que poden impulsar i transmetre un impuls elèctric i recrear els processos biològics de la matèria grisa.
Apple, Facebook i mésEn línia amb el tipus de serveis en els que Google aplica tècniques de
machine learning, Apple obrirà
Siri i treballa en un rival per a
Google Home i
Amazon Echo. Apple està treballant per aconseguir que Siri estigui disponible per a desenvolupadors d'aplicacions de tercers que vulguin utilitzar la seva avançada tecnologia. Una altra de les apostes d'Apple serà la de desenvolupar un competidor per fer front a Amazon Echo i Google Home, dos altaveus intel·ligents que compten amb assistents virtuals per a realitzar una àmplia varietat de tasques.
Les capacitats d'Amazon Eco estan potenciades per
Alexa, el qual permet als clients interactuar amb els dispositius d'una forma més intuïtiva utilitzant la veu. Exemples d'aquestes capacitats inclouen la possibilitat de reproduir música, respondre a preguntes generals, establir una alarma o un cronòmetre i més. Amb Alexa, els desenvolupadors també poden crear noves experiències de veu.
En línia amb aquest tipus d'aplicacions és rellevant la quantitat de novetats que s'estan produint en relació als bots, els quals estan proliferant, principalment aplicant tècniques d'IA per imitar el comportament d'un humà i oferir suport en diferents tipus de llocs, per exemple responent a qüestions sobre el propi contingut dels mateixos. En aquest sentit desataquen diferents productes en l'espai de xats:
Facebook Messenger,
Kik Messenger,
Apple iMessage,
Slack.
En aquest sentit, Facebook ha tornat a actualitzar la plataforma
Messenger Platform, la qual no arriba ni tan sols al mig any de vida, però ha enganxat a més de 34.000 desenvolupadors que han donat vida a més de 30.000 bots disponibles per a usuaris de més de 200 països. D'aquesta manera Facebook permetrà vendre productes i serveis directament als clients de Messenger.
A més del camp dels bots, es preveu que Facebook segueixi l'estela de Google en el desenvolupament i aplicació de tecnologies d'IA per a diferents tipus d'aplicacions per a usuaris generalistes, principalment destinades a personalitzar l'experiència d'usuari en la seva plataforma a partir d'anàlisi textual (per exemple, per a la selecció d'informació a mostrar) i visual (per exemple, per al reconeixement de cares en fotografies). DeepText , el motor per a l'anàlisi textual és capaç d'entendre amb una precisió propera a la humana el contingut en milers de missatges per segon, en més de 20 idiomes diferents.
Facebook està treballant en el reconeixement de veu i la identificació de persones en un vídeo perquè pugui, per exemple, avançar ràpidament fins al moment en què apareix una persona coneguda en ell. El seu objectiu és dominar en el sector de la IA i l'aprenentatge automàtic, igual que ja ho fa en les xarxes socials i missatgeria instantània.
Un altre exemple de que tot tipus d'empreses importants en diversos sectors estàn apostant per la IA, és
Salesforce, la qual, a través de la fabricació d'una eina CRM intel·ligent, a través de la seva plataforma Salesforce Einstein, aprofitant la gran quantitat de dades agregades que ofereix als clients. Entre les potes que s'inclouen en la plataforma estan a l'aprenentatge automàtic avançat, el Deep Learning, l'anàlisi predictiu, el PLN i el descobriment intel·ligent de dades. No és tant un producte sinó un paraigües de les tecnologies d'IA de Salesforce, sent l'objectiu essencial de la companyia utilitzar tots els aspectes de la seva plataforma per eliminar la complexitat en el desenvolupament de solucions basades en IA.
Font: Indra