La ràpida evolució de les ciutats intel·ligentsNo es tracta de l'última paraula de moda: una s
mart city o ciutat intel·ligent ja és una cosa tangible que pot millorar la vida de forma notable. Qualsevol ciutat que decideix recolzar-se de forma adequada en la tecnologia, pot transformar-se, avui mateix, en un ecosistema intel·ligent, capaç de comprometre's amb els seus ciutadans, facilitar la feina als seus funcionaris i optimitzar les seves operacions.
El nucli d'una veritable
smart city està format per negocis i persones. Ofereix serveis responsables i d'alta qualitat, que responen de forma personalitzada, i que compten, a més, amb el benefici afegit que suposa el retorn de la inversió per a les autoritats municipals. Imaginar ser capaç de poder intercanviar energia entre llars i empreses per distribuir els subministraments energètics de forma més eficient i així reduir costos. O poder votar, obtenir una partida de naixement, posar una denúncia, sol·licitar un permís de construcció o un d'obra sense posar un peu a l'Ajuntament. Forrester Research assenyala que per al 2050 el 70% de la població mundial viurà en ciutats. Tenint en compte que la majoria d'aquestes persones ja són usuaris de noves tecnologies, les s
mart cities seran essencials a l'hora d'afrontar correctament el creixement demogràfic i la seva demanda de tecnologia.
Amb tantes persones mudant-se a les ciutats a la recerca d'un millor estil de vida, les urbs s'enfronten a reptes molt importants. Incrementar el consum d'energia té un impacte en el medi ambient; una major congestió del trànsit suposa més conductors frustrats i un augment en la contaminació, el que provoca que els serveis de manteniment de les ciutats hagin de fer un esforç més gran. Per abordar alguns d'aquests problemes, les administracions que miren cap al futur han decidit apostar per les dades i els dispositius. Ara per ara, hi ha ja 1.600 milions de dispositius connectats en ciutats intel·ligents i la consultora Gartner preveu que aquesta xifra creixi fins a 9.700 milions per al 2020. Aplicar solucions intel·ligents i predictives, com el
big data o el
machine learning, és la millor manera que tenen els ajuntaments per assegurar que les seves infraestructures no només puguin suportar l'afluència de persones sinó que, a més, puguin millorar l'economia, la salut i la qualitat de vida dels seus ciutadans.
Construir confiança i transparènciaLes persones són els pilars fonamentals de qualsevol societat. Què passaria si des de l'Administració poguessin oferir-los serveis personalitzats i interactius que facilitessin la seva participació i compromís? La gent se sentiria part de la ciutat i això contribuiria a augmentar progressivament la qualitat d'aquests serveis.
Per exemple, el Departament de Policia de Miami-Dade, el major cos de seguretat del sud-est dels Estats Units, està treballant perquè la vigilància policial sigui cada vegada més transparent per augmentar la confiança dels ciutadans, en línia amb la
Task Force for 21st Century Policy proposada pel president Obama. Aquesta iniciativa persegueix que els cossos policials facin un millor ús de la tecnologia i les dades, per així augmentar la transparència, la responsabilitat i la confiança per part dels ciutadans.
I com s'aconsegueix la transparència a Miami-Dade? Fent que els policies portin càmeres al davant dels seus uniformes, que s'activen cada vegada que interactuen amb un ciutadà. També disposen d'una nova aplicació mòbil,
Community on Patrol (COP), per ajudar a la policia a resoldre delictes. Les imatges captades per les càmeres, que s'emmagatzemen en el núvol, permeten al Departament de Policia capturar i analitzar dades de forma més eficient. Aquests enregistraments es poden utilitzar en investigacions noves o en curs, o bé com a proves en un judici.
L'aplicació COP permet als 2,7 milions de ciutadans de la ciutat de Miami utilitzar els seus
smartphones per, directament (i fins i tot de forma anònima), oferir pistes, testimonis i proves en vídeo que més tard puguin resultar útils. La policia realitza un seguiment de les pistes que rep i això augmenta la confiança i la implicació de la gent a l'hora de comunicar possibles delictes, testificar en judicis i aportar més informació a l'obtinguda a peu de carrer. En resum, un cos de policia que respon millora directament les relacions en la societat.
Tot això és possible gràcies a
Microsoft Azure Government, una solució
cloud exclusiva per a les autoritats.
Les persones tenim l'última paraulaGeneralment, no es considera als funcionaris com els més disposats a adoptar noves tecnologies. No obstant això, Hollands Kroon, un municipi dels Països Baixos, està demostrant que està un pas per davant pel que fa a les
smart cities, quan es tracta d'oferir eines als seus empleats.
Aquesta localitat ha replantejat radicalment el què significa treballar en una administració municipal. Ha transformat el seu organigrama i ha implantat solucions
cloud de Microsoft que atorguen mobilitat als seus empleats. Gràcies al núvol, els seus funcionaris poden treballar quan, on i com vulguin. En l'administració ja es tenen tant en compte les hores que passen els treballadors a l'oficina i aquests no estan tan pendents dels dies lliures que tenen, ja que han implantat una filosofia de treball orientada a resultats i al desenvolupament personal dels seus empleats. Des que es va introduir aquest canvi, s'està observant que la productivitat dels seus empleats ha pujat, l'absentisme ha baixat i la satisfacció en el treball ha millorat. S'han adonat que, si permeten als seus empleats fer el que els agrada, acaben sent millors en el seu treball, i això redunda en benefici dels ciutadans.
Els funcionaris no són els únics que han notat la diferència a Hollands Kroon. Una onada d'empreses de diferents sectors està establint-se en la zona, atreta per les noves infraestructures de la ciutat, així com per la seva eficient prestació de serveis.
Ciutats amb un cor més fortEn el moment en que poses un peu a una ciutat intel·ligent, pots sentir com batega sota els teus peus. Les s
mart cities ofereixen informació en temps real sobre la qualitat de l'entorn urbà, que pot utilitzar per millorar els nivells de certs serveis i ajudar als ciutadans i a les empreses. Però això només és possible si es disposa d'una sòlida infraestructura. Es preveu que, en poc temps, la demanda d'energia de la població mundial augmentarà en un 56%, i aquesta exigència extrema tindrà conseqüències en la xarxa elèctrica i en les infraestructures de tot el món.
Agder Energi, el tercer productor d'energia de Noruega, treballa en una xarxa elèctrica intel·ligent que presta subministrament a 30 ciutats de la regió d'Agder. Els recursos de la companyia són totalment renovables, la majoria produïts per energia hidràulica, i la xarxa es gestiona en col·laboració amb Powel, un important proveïdor de programari per a serveis de subministrament que es recolza en les solucions
cloud de Microsoft.
La plataforma permet a l'empresa veure quins recursos estan preparats en qualsevol moment per poder triar d'on obtenir l'energia. Per exemple, en un dia de vent, l'energia ve de les turbines; en un dia assolellat, procedeix dels panells solars; i, gràcies al poder analític de Power BI de Microsoft, també és possible predir quan es produiran sobrecàrregues elèctriques. Aquest sistema d'informació està transformant el subministrament energètic: redueix els residus i ens porta el futur al present. El millor de tot és que aquesta solució pot aplicar-se a qualsevol subestació o xarxa del món.
La intel·ligència ha vingut per quedar-seAmb la proliferació de dispositius sempre connectats a internet i amb les
smart cities, a les quals ja se les coneix com
the new darlings of the Internet of Things ( 'les noves nenes mimades de l'Internet de les Coses' -Forrester-), és inevitable que les ciutats del futur es tornin encara més intel·ligents.
Les generacions més joves, els
millennials en particular, veuen les ciutats intel·ligents com el seu tipus de ciutat ideal. Pel que fa al consum de recursos, el 56% d'ells desitjarien instal·lar els seus propis panells solars en els propers cinc anys. Dos terços diuen estar disposats a registrar-se en una aplicació digital que els permeti fer seguiment del consum d'energia i de la climatització de la seva llar; i el 41% afirma que prefereix connectar-se als serveis públics mitjançant xarxes socials (Enquesta YouthfulCities, 2016).
Amb aquest col·lectiu a punt de convertir-se en el responsable de les decisions del futur i l'internet de les coses avançant amb pas ferm, resulta evident que les ciutats intel·ligents són aquí per quedar-se. Les
smart cities aviat es convertiran en estats omnipresents per als milers de milions de persones que habitem les ciutats.
Font: Microsoft