Les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC) són la clau per afrontar el repte d'oferir serveis tant comercials com comunitaris més eficients a les ciutats. De fet, és en les dades on resideix el veritable poder de les
smart cities o "ciutats definides per programari" i les TIC faciliten l'explotació d'aquestes dades. Així ho va expressar Pedro Almeida, director de IoT i Solucions Transversals d'Ericsson per a la Regió Mediterrània, durant la seva intervenció al Smart Energy Congress, organitzat per EnerTIC a Madrid.
El directiu d'Ericsson va animar els encarregats de planificar i desenvolupar les ciutats al fet que
"posin en marxa un pla TIC estratègic i, al mateix temps, una entitat amb el mandat i la capacitat de posar-ho en pràctica de manera transversal entre les diferents organitzacions que formen una ciutat".
"Hi ha ciutats que ja estan entrant en aquesta segona fase de Smart Cities, on els seus diferents sectors (seguretat, sanitat, serveis públics, infraestructures) col·laboren sota la coordinació d'un 'CSCO' - Chief SmartCity Officer, o CEO de l'Smart City". Estocolm, Singapur, Dubai o Mont-real han començat a designar responsables de plataformes de Smart City i, per Almeida,
"València s'hauria d'afegir a aquesta llista, ja que sembla que també ho està ja fent".
Des del punt de vista de la tecnologia,
"molt està ja resolt". El 5G és la resposta a les necessitats de connectivitat de les futures Smart Cities. Ofereix una estructura de costos adequada a la transmissió de dades de baix volum (com NB-IOT i LTE-M, disponibles ja com a base del 5G), així com una molt elevada fiabilitat i amb una latència molt baixa i predictible per a casos d'ús
mission-critical.
Pel que fa a la implementació d'un
back-office eficient i obert, Pedro Almeida va parlar de l'IoT Accelerator, la solució d'Ericsson que no només facilita el desplegament de casos d'ús IoT independentment del subministrador d'aplicacions i / o sensors, sinó que, a més, garanteix l'accés transparent a les dades generades, juntament amb la seva anàlisi i integració amb sistemes de l'entorn per a la presa de decisions i execució d'accions.
"Tot en el núvol, permetent als usuaris estar sempre a l'avantguarda d'una ràpida evolució tecnològica", ha conclòs.
Innovació i col·laboració en la distribucióPer la seva banda, Luis Molero, responsable global d'Energia i Utilities d'Ericsson per a la Regió Mediterrània, va assenyalar que la revolució digital, impulsada per la mobilitat, la banda ampla mòbil i el núvol, s'està fomentant l'aparició de nous models de negoci en tots els sectors de la societat, inclosa la distribució i la comercialització d'energia.
Per Ericsson, estem davant d'un punt d'inflexió, entre els antics models o empreses que han quedat estancades i els
"nous guanyadors", que aposten per la innovació i per models basats en la col·laboració. La tendència és a una participació cada més activa per part dels usuaris en el sistema elèctric.
Un exemple d'aquests nous models és el Royal Seaport d'Estocolm, projecte en el qual Ericsson ha col·laborat amb altres socis TIC líders aplicant les noves tecnologies de la informació i les comunicacions al control de xarxes elèctriques, per crear des de zero un nou districte ambientalment sostenible i on els habitants passen a ser -en el que a consum energètic es refereix- de
"consumidors" a
"prosumidors". És a dir, consumidors proactius que són capaços d'estalviar energia i diners, configurant les seves llars perquè consumeixin l'energia quan aquesta és més barata i produint la seva pròpia energia mitjançant instal·lacions d'autoconsum.
Segons Molero, la indústria de les companyies de serveis públics est
à immersa en un profund procés de transformació gràcies a factors com l'increment de la generació renovable, una competència creixent, el desenvolupament de l'electrificació, i l'eficiència energètica. Els serveis multitecnologia, els productes personalitzats i la flexibilitat en el llançament de nous serveis i models de negoci permetran a les empreses de subministrament elèctric diferenciar-se de la seva competència i aportar més valor als seus clients.
Font: RedesTelecom