De bon principi els avions no son blancs. Quan surten de fàbrica tenen un to metàl·lic, però les aerolínies gasten al voltant de 250 litres de pintura per a donar a cada aeronau el seu color definitiu. Per què gairebé sempre fan servir pintura blanca? La resposta la trobem en la radiació solar.
Protecció solarHi ha una llarga llista de raons per les quals els avions gairebé sempre són blancs, però la principal és pel sol. El color blanc és així precisament perquè reflecteix totes les longituds d'ona de la llum visible. La pintura funciona una mica com si fos una crema de protecció solar. En reflectir tota la llum del sol, l'avió s'escalfa menys, i l'aerolínia no ha de gastar tanta energia en mantenir l'interior fresc. En definitiva, pintar els avions de color blanc és més barat en termes d'aire condicionat.
Hi ha una segona raó per utilitzar pintura blanca o de colors clars. Moltes parts dels avions moderns, com el morro, no són metàl·liques, sinó que estan fabricades en polímers compostos com ara la fibra de carboni o la fibra de vidre. Aquests materials pateixen més desgast amb la radiació solar. Pintar de blanc ajuda a reduir aquest desgast.
Pes contra desgast |
Foto: Eric Prat / Flickr |
Hi ha algunes aerolínies que deixen els seus avions sense pintar (amb el fuselatge metàl·lic a la vista) i només els decoren amb els colors corporatius en alguns punts. La raó és el pes. Com hem dit abans, pintar un avió suposa afegir 250 quilos de pes a sobre.
Deixar sense pintar permet estalviar combustible en cada vol. La part negativa d'aquesta pràctica és que, en no pintar-lo, el fuselatge pateix més desgast i cal polir-ho més freqüentment. Algunes aerolínies aconsegueixen compensar el cost, i altres prefereixen no molestar-se a assumir aquests costos operatius.
I els avions que no són blancs? |
Foto: Liam McManus / Flickr |
Per descomptat, hi ha algunes aerolínies que pinten els seus avions de colors vius per distingir-los de la resta. No hi ha cap mal en aquesta pràctica, però és molt més cara. Els pigments de la pintura de colors es degraden amb més facilitat que la blanca en rebre radiació ultraviolada del Sol.
De resultes d'això, el to original va perdent la seva vivesa i cal repintar-amb més freqüència. Pintar un avió costa entre 50 i 200.000 dòlars, i no és un procés que es dugui a terme d'un dia per l'altre. Generalment s'hi inverteixen de dues a tres setmanes. Durant aquest temps l'avió queda fora de servei i els costos operatius afegits són alts.
Revisar l'avió i vendre-hoPintar els avions de color blanc també té avantatges pel que fa a la visibilitat, no ja en l'aire, sinó del propi fuselatge. És més fàcil trobar problemes estructurals en un avió blanc durant una revisió rutinària que si és d'un altre color.
Finalment, és més difícil vendre avions de colors que blancs. Les companyies aèries sovint equilibren els seus comptes venent o llogant avions de la seva flota que no fan servir. Un avió pintat d'un altre color que no sigui blanc obliga el comprador a repintar-lo, cosa que influeix negativament en el seu preu de venda.
Font: Quora