24/11/2016

Quatre formes d’aplicar el ‘Big data’ per treure’n partit

El 90% de les dades de tot el món s'han creat en els últims dos anys, comentaven des d'IBM al 2015. Cada 60 segons, s'envien 50.000 milions de missatges a través de WhatsApp, es pugen 120 hores de vídeo a Youtube. La informació impregna tots els àmbits de la vida humana i el Big data ajuda a maximitzar cada moviment.

Quatre formes d'aplicar el 'Big data' per treure'n partit

L'última destinació de l'anàlisi massiva de dades ha estat la gestió d'actius financers, segment en el qual les gestores de fons investiguen les seves diferents utilitats amb l'objectiu d'obtenir retorns addicionals. "No pretenem que el Big data reemplaci als analistes, sinó que es converteixi en una eina més d'entre les que utilitzen per maximitzar la rendibilitat dels nostres clients", explica Manuel Gutiérrez-Mellado, membre de l'equip de vendes de gestió activa de BlackRock Espanya.
I és que la gestora va crear el 2012 un equip de 90 persones compost en un 50% per analistes de dades per complementar les seves estratègies d'inversió amb els avantatges oferides amb aquesta nova tecnologia. "Hi ha dues maneres de predir el que passarà: formular un model i utilitzar les dades per comprovar les hipòtesis, o directament aprendre de les dades. És aquesta segona opció la que intentem desenvolupar ara", indica Gutiérrez-Mellado. Aquestes són les seves fórmules per implantar Big data en la gestió d'inversions:

Processament del llenguatge
Consisteix a crear un diccionari de termes positius i un altre de termes negatius, classificats per importància. Posteriorment es processen les rodes de premsa, comunicats i conference calls, que Reuters i altres agències fan públiques per a tot tipus d'inversors, amb l'objectiu d'extreure d'ells les paraules incloses en el diccionari i tractar de predir el comportament futur dels títols de la companyia.

Quatre formes d'aplicar el 'Big data' per treure'n partit

"Això ens permet saber el que els directius de l'empresa diuen d'ella, però estimar el convenciment amb què ho diuen. Es tracta únicament de sistematitzar els processos i, per exemple, sabem que és un bon senyal que utilitzin xifres en lloc de paraules o que utilitzin el singular millor que el plural", explica l'expert.
Aquest ús del Big data permet així mateix, detectar relacions no òbvies a les empreses i riscos que al comú dels mortals li semblarien inapreciables a través del processament de dades procedent dels balanços de la companyia. "Tothom sap que si cau la despesa en educació, les accions d'una empresa que inverteix en nou programari per als col·legis se'n ressentiran", comenta Gutiérrez-Mellado, que assenyala que l'aplicació d'aquesta nova tecnologia permet descobrir si, per exemple, financeres o immobiliàries també es veurien afectades.

Recerques a internet
Fent un seguiment detallat de les recerques que els usuaris fan a la xarxa es poden endevinar tendències molt abans que es publiquin les dades macro, expliquen des de BlackRock. El motiu és que, a l'hora de comprar un cotxe, els consumidors busquen models i comparen preus mesos abans a internet. "Així, quan es produeix un creixement exponencial de les recerques de viatges per a les vacances o de vehicles, es pot saber que aquest indicador repuntarà i que el consum, per tant, es mou a l'alça", assenyalen.

Quatre formes d'aplicar el 'Big data' per treure'n partit

En aquest camp, BlackRock planeja crear els seus propis indicadors macroeconòmics a través de la compilació d'informació a internet que, espera, seran "gairebé tan precisos com els oficials, però disposant-ne molt abans, el que ens permetria avançar-nos al mercat". Les dades macro d'un determinat període es donen a conèixer amb cert retard, quan aquesta data ja ha conclòs i, en ocasions, després s'han de corregir canviant la tendència de mercat i enxampant als inversors que han modificat en conseqüència les seves carteres.
"Moltes vegades hem vist que els indicadors macro descriuen realitats econòmiques, però amaguen coses molt útils per a l'inversor que el processament massiu de les dades procedents de les recerques a internet pot desvetllar, com si en un determinat període la gent compra cotxes perquè té diners o perquè la vida útil dels que van comprar ha arribat a la seva fi i no els queda més remei", sosté l'expert.

Ús de xarxes socials
Aquesta modalitat es basa en conèixer què opinen els empleats de la companyia a la qual treballen, quina és la seva cultura, com de satisfets estan amb la direcció. "Els treballadors solen ser més sincers sobre la seva empresa a les xarxes socials, que es converteixen així en una via per conèixer-les més en profunditat, així com per saber si estan aprofitant o no les oportunitats que se'ls presenten segons el parer dels seus empleats", assenyalen des de BlackRock.

Quatre formes d'aplicar el 'Big data' per treure'n partit

Però si hi ha un aspecte rellevant per als gestors de fons que es pot extreure de l'ús de les xarxes socials aquest és la felicitat dels treballadors en relació amb el seu lloc de treball. "Està demostrat que un empleat feliç és més productiu, de manera que coneixent l'estat d'ànim de la plantilla respecte de la seva empresa podem veure si hi ha perspectives que els resultats millorin les previsions", explica Gutiérrez Mellado.
No obstant això, aquesta és potser una de les vies que menys poden aplicar-se a dia d'avui a les inversions a Espanya doncs, segons l'expert, la seva implementació és fiable exclusivament als Estats Units, on l'ús d'aquestes plataformes està més estès. "A Europa el més útil que podem emprar és LinkedIn, i s'adapta tant al que busquem com Glassdoor", indica Gutiérrez-Mellado.

Anàlisi dels fluxos del mercat
És, potser, la via més complexa d'implementació de Big data a la inversió. Des BlackRock pretenen estudiar els fluxos d'entrada i sortida dels ETF (producte financer) de totes les gestores per intentar anticipar-se a les modes comprant els valors a què aquests fons tenen més exposició.

Quatre formes d'aplicar el 'Big data' per treure'n partit

Així, si hi ha un volum desmesurat de capital cap a un ETF, aquest mateix flux acabarà per arribar a les companyies a les que més exposició té el producte. "El gestor de l'ETF ha d'acabar comprant el subjacent, cosa que només es realitza de forma instantània entre la meitat i dos terços de les vegades", explica Gutiérrez-Mellado.
Així mateix, des BlackRock consideren que, processant les dades procedents dels fluxos cap als diferents ETF, -dades que, recorden, són públics- podran identificar canvis de tendència en el mercat. "Veient la quantitat i a la velocitat que entra el capital en un determinat actiu financer podrem identificar si ja ha arribat al seu pic i si des d'aquí caurà o repuntarà", conclou Gutiérrez Mellado.

Font: Cinco Días