La Intel·ligència Artificial (IA) i el 5G redefiniran el concepte de
smartphone entre els propers tres i cinc anys. Aquest
smarter phone es diferenciarà dels dispositius actuals principalment en dos aspectes: l'auge de les interfícies per veu, que conviuran amb les tàctils o fins i tot funcionaran soles, i la fi de l'ús de app tal com la coneixem. Són dues de les principals conclusions de l'estudi
The smarter phone, elaborat per PwC, amb motiu de la seva participació en el Mobile World Congress.
El document indica que des que els
smartphones van arribar, fa més d'una dècada, no s'han fet passos substancialment rellevants en les prestacions del telèfon o l'experiència d'usuari, més enllà de millores en les càmeres o en la velocitat del processador. Els primers telèfons es van considerar
intel·ligents per ser mòbils i estar, al mateix temps, connectats a Internet. Però avui la connectivitat a la xarxa es dóna per feta, i els dispositius mòbils són omnipresents. Com a resultat, molts usuaris opten per canviar cada vegada menys de dispositiu. D'acord amb Dixons Carphone, els consumidors han passat de canviar de mòbil cada 20 mesos el 2013, a fer-ho avui cada 29.
Segons el document, la IA també farà realment intel·ligents als telèfons mòbils. Però, com? L'auge de la intel·ligència artificial conversacional serà un dels canvis més importants. I està molt a prop. Ja s'estan veient avenços importants en algunes interfícies d'usuari, que han evolucionat des interfícies gràfiques (GUI), a interfícies de veu (VUI). Segons l'informe, el proper pas serà un entorn en què la millor interfície d'usuari serà l'invisible. És a dir, en què les necessitats de l'usuari siguin satisfetes de forma automàtica per una interfície d'intel·ligència artificial gestual o conversacional que interpreti els hàbits del consumidor.
La fi de l'ecosistema actual d'app és l'altre canvi clau fruit de l'aplicació de la IA als mòbils. Avui seleccionem, descarreguem i ens vam registrar en les aplicacions que considerem útils. Però després n'utilitzem moltes menys de les que tenim instal·lades. Segons un estudi de la consultora App Annie, publicat al maig de 2017, l'usuari mitjà fa servir al voltant de 30 apps al mes, o el que és el mateix, entre un terç i la meitat de les que té al seu mòbil.
No obstant això, segons l'informe, tot això canviarà. A llarg termini, l'agregació d'aplicacions serà vital. En comptes de d'anar obrint aplicacions concretes a petició de l'usuari, la IA permetrà al dispositiu deduir què és el que aquest vol i actuar de manera autònoma. En darrer terme, l'escenari que es planteja és un que anirà més enllà de les apps, i fins i tot de la interfície d'usuari, perquè el dispositiu s'encarregarà de fer-ho tot.
Per Maria Pla, sòcia responsable de Telecomunicacions a PwC ,
"els dispositius intel·ligents, inclòs el telèfon intel·ligent, seran el vehicle a través del qual es produeixi l'impacte més important de la IA en les companyies de telecomunicacions, mitjans i tecnologia. La seva arribada comporta canvis molt importants per als usuaris i obrirà importants debats ètics i regulatoris sobre la seva privacitat. Però també impactarà en tota la cadena de valor d'aquestes empreses: fabricants, distribuïdors, creadors de contingut o desenvolupadors".
Font: RedesTelecom