Al llarg de l'evolució de l'aviació s'han desenvolupat molts sistemes per mantenir la seguretat en vol i protegir passatgers i tripulacions. Un dels sistemes més útils que tenim actualment en els avions per evitar les col·lisions contra el terreny es diu GPWS o EGPWS (
Ground Proximity Warning System o
Enhanced Ground Proximity Warning System)
La majoria dels accidents d'impactes contra el terreny d'aeronaus es produeixen en l'aproximació als aeroports, sobretot en zones amb terreny molt escarpat o en condicions de baixa visibilitat, així que va ser imperiós desenvolupar un sistema efectiu que avisés a la tripulació quan estiguessin pròxims a topar amb el terreny o les seves maniobres poguessin fer col·lisionar l'avió.
l?EGPWS recull dades de diversos sensors i sistemes de l'avió, compara les dades amb rutines que té programades i avisa els pilots per mitjans visuals i auditius, l'EGPWS té 7 modes de funcionament:
- Règim excessiu de descens
- Règim excessiu d'acostament al terreny
- Pèrdua d'altitud després de l'enlairament
- Molt proper al terreny
- Desviació per sota de la senda de planatge
- Àngle excessiu d'alabeig i alertes d'altitud
- Avís de cisallament (
Windshear)
Règim excessiu de descensFa saltar l'alarma de
Warning i sona en cabina
Sinkrate. Si se segueix augmentant el règim o cada vegada que ens acostem més al terreny, l'alarma augmenta en nombre de repeticions. Aquest sistema avalua el règim de descens comparant-lo amb la separació que tenim respecte al terreny.
Règim excessiu d'acostament al terrenyAquí el que s'avalua és la nostra separació amb el terreny, ja sigui per pèrdua d'altitud del nostre avió o per augment de la del terreny. El sistema discrimina si estem en ascens, creuer o aproximació inicial o, per contra, si ens trobem en aproximació final a la pista. D'aquesta manera, en primera instància sona
Terrain Terrain. Si es detecta que segueix sona
Terrain Terrain, un so d'alarma i després
Pull Up avisant-nos que ascendim immediatament.
Pèrdua d'altitud després de l'enlairamentAquí el que avalua el sistema és la pèrdua d'altura després de l'enlairament fent sonar
Do not sink a la cabina i encenent la llum d'alarma del sistema. Si es nota un increment de la pèrdua d'altitud es repetirà cada vegada més la alarma. Es desarma passats els 1000ft sobre el terreny.
Molt proper al terrenyAquesta manera ens avisa de diverses coses: El primer és l'augment de l'alçada del terreny de forma progressiva i no de forma abrupta, en aquest cas sonaria a la cabina
Too Low Terrain i a més, en una aproximació ens avisaria si tinguéssim el tren dalt dient-nos
Too Low Gear i, en cas dels flaps, alertaria
Too Low flaps.
Desviació per sota de la senda de planatgeQuan estem en un aproximació ILS hem de seguir tant el senyal del localitzador com de la senda de planatge. Aquest camí ens guia el descens fins a la pista assegurant la separació amb el terreny i els obstacles, per això quan ens desviem de la senda per sota salta una alarma dient-nos
Glideslope si ens trobem per sota de 300ft les alarmes augmenten, essent dobles cada 3segons:
Glideslope, Glideslope.
Angle excessiu d'alabeig i alertes d'altitudL'alarma de l'angle de guerxament ens indica precisament això, un excés de l'angle de guerxament sonant l'alarma
Bank Angle i com més propers estiguem del terreny, més sensible serà aquesta alarma. Les alertes d'altitud ens indiquen quants peus ens queden per tocar terra i ens indiquen també els mínims d'aproximació a pista, Però aquestes mes que alertar, ens indiquen què ens queda per aterrar.
Avís de cisallament (Windshear)El cisallament és el canvi ràpid de la component del vent, que es fa crític com més a prop del terreny estiguem, per això tenim aquesta alarma que ens alerta si davant nostre tenim aquest fenomen, sonant una alarma acústica i després
Windshear.
Fins aquí aquesta explicació, molt per sobre, d'aquest sistema que s'ha convertit en primordial en la seguretat en vol de les aeronaus per tot el món, sobretot en condicions adverses on no hi ha cap tipus de referència exterior.